Prèviament a l'explicació del "Mite del carro alat" reflexaré breument el pensament de Plató i grosso modo la seva biografia.
Biografia
Filòsof grec nascut a Atenes, creador d’un sistema filosòfic i d’un mètode d’exposició de la filosofia que el converteix, probablement, en el filòsof més influent de tota la història.
La seva educació filosòfica va estar durant un cert temps a càrrec del filòsof heracliteà Cràtil, encara que el seu vertader mestre va ser Sòcrates. Des dels vint anys i fins al últim dia de la vida de Sòcrates, que va morir executat en l’any 399 a.C. per ordre del govern d’Atenes, Plató va ser deixeble i amic seu, i la influència de Sòcrates sobre el pensament platònic va ser molt important, fins al punt que en les seves obres Plató sempre li va retre homenatge. D’altra banda, a través de les seves obres, es pot constatar que Plató tenia un ampli coneixement dels filòsofs presocràtics (com es mostra en Fedó, 95i i s.) i que va rebre una gran influència de Heràclit (com s’observa enBanquet, 207d; Cràtil, 402a; Teetet, 152i, 179i i s.; Sofista, 242d) i de Parmènides (a qui dedica un diàleg sencer amb el seu nom, i cita en Teetet, 183i; Sofista, 217c-237a; Banquet, 178b; etc.). La influència del pitagorisme és especialment important en el pensament platònic, fins al punt que Aristòtil considera el platonisme com una variant de la filosofia pitagòrica.
Vocació política
Plató defensava una aristocràcia en què governessin els més savis. Doncs després de la mort d'un dels seus majors influents, Sòcrates, es va posicionar totalment en contra del sistema polític d'Atenes, la democràcia. Defensava que no podia tenir el mateix valor el vot d'un ignorant que d'una persona sàvia. Tampoc estava a favor de la tirania, ja que es governava segons els interessos d'una sola persona, el tirà.
En definitiva, volia establir un sistema polític en què les persones que estessin al poder no miressin pel bé propi sinó pel bé i la justícia comú, allò que era millor per la societat.
El mite del carro alat fa referència al dualisme, defensat per Plató: l'home està compost per cos (part material) i ànima (part inmaterial). El lloc d'origen de l'ànima és el mon de les idees i el del cos el mon sensible. L'ànima és presonaera del cos i per poder alliberar-se ha d'adquirir els diferents nivells del coneixement. D'aquesta manera tornarà al seu lloc d'origen: el mon intel.ligible.El mite explica perquè l'ànima cau al mon sensible i com està formada. A través d'aquesta imatge es podrà visualitzar el conjunt de l'ànima.
Aquesta imatge representa l'ànima, formada per tres parts.
- Primerament, el cavall negre, el qual representa les passions innobles. Està lligada a tot allò que és sensible i té per objectiu la supervivència. Equivaldria a l'ànima concupiscible.
- En segon lloc, destaca el cavall blanc: representa les passions nobles i té la funció de protegir i donar seguretat. Equivaldria a l'ànima irascible, la qual té com a defecte la ira i com a virtuositat el coratge.
- Finalment, l'àuriga que ha d'aconseguir guiar ambdós cavalls. Aquesta tercera part de l'ànima es coneix com la part racional, seu del pensament crític i reflexiu propi de la filosofia. Es considera inmortal i la seva virtud és la prudència i la justícia.
En conclusió, l'ànima estaria formada per aquestes tres parts: l'ànima concupiscible, la irascible i, finalment, la racional. Totes tres han d'estar unides. Cal destacar, que quan l'ànima cau del mon de les idees(perquè no és del tot pura), és a dir, l'àuriga no ha sabut controlar els cavalls i les tres parts estan en disputa l'ànima perd la memòria i oblida quin és el seu origen. Per tant, l'objectiu de l'ànima és purificar-se i recoperar la memòria per tal de poder abandonar el cos i tornar el seu lloc d'origen , el mon de les idees. Segons Plató, la memòria només es pot recuperar adquirint el màxim nivell de coneixement, i aquells que ho aconsegueixen seran els més aptes per a governar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario